Moestuin - Oogst en rare kruiden

In ieder geval geen cijfertjes in de titel. Of het een leuke titel is, is een andere vraag ;).

Laten we beginnen met de oogst.
Twee wortels. Naja... worteltjes.
De bovenste had ik vorige week er al uitgehaald. En ik moet zeggen dat het toen ik hem eruit haalde mijn eerste gedachte was "is dat alles". Maar verder was het gewoon een wortel(tje).
Deze er vandaag uitgehaald. Het loof was een beetje bruinig aan het worden, dus ik dacht. Voordat het een ziekte is, eruit met die wortel. Hij is toch zeker een stukje dikker dan die van vorige week. Langer denk ik niet perse.

En sja.. de rare kruiden. Volgens het AH moestuinding zou het dille moeten zijn. En als ik het linker hanggeval zie geloof ik dat ook wel. Behalve dat ik liever een omhoog groeiend ding had gewild, hij groeit nog steeds. Maar die in het midden en rechts hangende blaadjes zijn heel wat anders lijkt het. De kiemblaadjes leken wel hetzelfde, maar nu toch echt niet meer. Dus geen idee of het nou allebei toch dille is. Of dat het rechterdeel een ander kruid is. Wie het weet mag het zeggen.
De tijm doet het nog wel. De achterste van de 2 is geknakt en gaat het ook niet meer doen. De voorste doet het nog wel. Behalve de 2 kiemblaadjes heeft die nu 4 andere blaadjes, hoe ielig die ook zijn. Dus daar blijft de vraag hoe groot die moet zijn voordat hij veiliger verpot kan worden.

Ik haal af en toe nog steeds wel wat blaadjes van de rucola af. Zoals jullie zien vooral van de onderkant ;). En hij is eigenlijk ondertussen te zwaar geworden voor zijn gewicht. Hij staat nu weer tegen de muur aan, omdat hij anders echt achterover hangt (en nee, ik heb die rare kleurcombi groen/roze niet verzonnen... woningbouw).

Wat je wel leuk kunt zien, is waar de zaadjes zich gaan vormen. Die soort boontje achtige dingen waren aan het begin heel dun, maar die worden langzaamaan steeds dikker. Even kijken hoe lang het lukt ze te laten staan.

De radijsjes in beide bakken groeien. Ik ben benieuwd wanneer ik ook een radijsje zelf ga doen. Maar het rode stengeltje is er in ieder geval al. Wel lijken ze in de bak met aubergine (onderste foto) wat makkelijker te groeien dan in die bak op de bovenste foto waar ook de (grote) rucola bij zit.

En die aubergine groeit toch wel nog. Het wordt warmer en hij gaat toch echt groeien. Hetzelfde eigenlijk voor die in de keuken staat. Zie foto hieronder.
Deze twee kunnen hun geluk niet op denk ik komende week met het warme weer. Ik ben benieuwd.

 De broccoli er maar uitgehaald. Ik heb niet het idee dat dat nog een broccoli wilt worden, en eigenlijk kon ik die ruimte ook wel gebruiken voor deze 3 rucola stekjes. Bij het potje waar ze met 2 bij elkaar zaten, kon ik aan de onderkant al zien dat de worteltjes lang genoeg waren, dus ze mochten het nu in de aarde proberen.
En nu proberen ze iets sneller te oogsten steeds en doorschieten proberen te voorkomen. (en anders gaan ze er denk ik vroegtijdig uit, 2 van die planten voor zaden is meer dan zat).

De kropsla is nu wel een stuk compacter dan bij de eerste poging. En heeft voorlopig nog genoeg ruimte in zijn kleine potje. Ik hoop dat hij het volhoudt tot de radijsjes klaar zijn. Dan wordt het hooguit de aubergine offeren of zijn ruimte weer innemen. (of een bak met viooltjes leegkiepen)

En de bieslook en basilicum maar eens verpot. Ze staan nu nog lekker op de tafel op het balkon. Maar ik denk dat ik ze de komende dagen maar even binnen houdt met die warmte en de felle zon.


Dat was het weer voor deze keer. Hopen dat alles blijft groeien en doen. Ook wel benieuwd hoe de rucola en kruiden het vinden dat ze verpot zijn.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Handen op je buik

Huddle buddy